Dan före dopparedan

2008-12-23, kl 17.45



Da'n före doppareda'n


Fast för min del är julen över. Vi hade julafton igår kväll. Nu i eftermiddag, kring 15-tiden, åkte barnen till pappan och ska fira jul där i morgon.


Julmaten bestod av skinka, ägghalvor utan pynt, sill och potatis till mamman (dock utan nubbe), knäcke och Janssons. Lite senare risgrynsgröt. Det var efter julklappsutdelningen. Tomten kom faktiskt. Bytte om på toan, sen pinglade det på dörren, in kom en tjusig lite tomtenissa med en liten säck. Den innehöll varsitt armbandsur, en varsin almanacka/dagbok för 2009 till barnen, en väckarklocka och ett par jeans till sonen, en blockflöjt till dottern, blomkrukor och en liten skapelse av ståltråd (gjord av dottern) som man kan ha t ex värmeljus i och två grytlappar till mamman. Tror det var allt. Barnen blev glada för sin klappar, speciellt klockorna, jeansen och flöjten.


Får ju säga som det är, fick pengar av mormor som jag skulle handla till barnen för, så det var hennes bidrag jag handlade för, ska till Bollnäs när de kommer tillbaka från pappan och shoppa lite kläder till dem, för mina julklappspengar. De får ju vara med och prova då, och välja lite, så det inte blir helt fel. Dottern måste dessutom ha skor, så det lär inte bli så mycket i klädväg till henne.


Har fått tillbaka datorn nu, men den får inte kopplas upp mot internet, då den inte funkar med SP2 och SP3, vilket krävs för att kunna ha ett fungerande virusprogram. För tillfället får jag alltså skriva i wordpad och spara på USB-minne och ta med till någon som ev kan tänkas vilja låna ut sin dator och lägga ut det vid tillfälle. På annandagen blir det rea på Elgiganten, gissa om det är någon som ska dit!? Bonus- och Puttepengarna får gå till en ny dator, blir nog en laptop. Lutar åt det, så får den stationära internet-lösa fungera som speldator och för dottern att skriva sina berättelser på. Klarar mig inte utan dator!!! Eller internet snarare, för nu har jag ju dator... men så tråkig då man inte kommer utanför väggarna! Halva, mer än halva, sociala livet finns ju där ute!!!


Var till Bollnäs idag igen (shoppade ju julklappar där igår...), för att korta ner armlänken på dotterns klocka, trodde det skulle gå på några minuter, medna vi väntade, men icke. Får ner igen på fredag, annandagen, men det passar ju, för då ska jag kika på dator också. Fy vad folk det var ute och sista-minuten-handlade!! Nästan omöjligt att hitta parkeringsplats. Sen gå och trängas med folk. Var även till Dollarstore, där var det enklare med parkering, men lika packat med folk. Fyllde förråden av shampo och sånt, och så fick ungarna skärp, köpte marschallhållare och marschaller, så nu lyser det fint på balkongen. Stumpor och kalsonger. Ansiktssmörja, dag- och nattcreme till mig. Tygblommor till en av de nya krukorna. Köper jag levande, så dör de bara! Nio rosor (sju vita och två röda) och två kvistar brunglittriga ormbunkkvistar. Fick fylla ut med några blommor jag hade hemma, för det blev lite lite, får köpa fler en annan gång och fylla ut, eller en bit sån där grön kub och sticka ner kvistarna i... Eller nåt att fylla krukan med och ha dekorstenar högst upp. Tål att funderas på!


Nu när jag har diskat och skrivit lite, ska jag ta och slänga ungarnas sängkläder i tvättkorgen och bädda rent och plocka undan lite. Teo vill ut, så jag får nog börja med det, säger samvetet. Kanske tittar in till en kompis, undrar om hon har en dator man får logga in på som hastigast?


Ha nu en riktigt GOD JUL och sköt om varandra väl! Jag ska ta hand om Teo på bästa sätt!



kl 20:00

Det går trögt med det man ska göra, men det gör inget, det går framåt, om än sakta sakta, och det är väl huvudsaken! Kompisen jag skulle besöka, var ju förståss inte hemma... När man väl kommer sta, då är hon inte hemma! Fast hon sa att hon bara skulle vara hemma vid, hela julhelgen, lika solo som jag som hon är. Nästan. Tror jag... Hon och hunden. Just i kväll var de i alla fall inte hemma!


Nu har jag ätit lite Jansson och en skinkemacka. Lite glögg intages nu, mellan varven. Röja i barnrum, skriva lite, dricka lite glögg. Halv nio ska jag se på en musikdokumentär med Jill Johnsson. Ängelholms-tjejen! Liksom jag, Ängelholmare. Och hon Robinsson-Andersson, vad-hon-nu-heter, som är ihop med nån hockeyspelare over there, hon är också Ängelholmare. Änglabrudarna! Varierande framgång... Men Ängel-lika!


kl 20:30

Nu är sonens säng renbäddad, golvet dammsugit och skrivbordet rensat. Återstår byrån och hyllan, men det tar jag i morgon, när det är dagsljus, lättare att se allt småpryttel han har. Skruvar och andra smådelar, han har ju en vana att skruva sönder sina radiostyrda bilar med flera leksaker. Om han får ihop allt som det var från början, det vet jag inte, men han brukar inte gorma och skrika och bära sig åt... så det går nog bra, hopskruvningen!


Nu har Jill'an börjat, till TV'n!


kl 21:23

Såg ungefär halva programmet om Jill, sen ringde det! Tur det var den det var, annars har jag kunnat bli lite störd, nu var det bara roligt med ett samtal. Kompis B ville veta hur det gick med möblerna. ????? tänkte jag först, vilka möbler?? Jo, det du köpte på Erikshjälpen!


Just ja, det gjorde jag ju, ett skåp till dottern att ha sina kläder i, av lite äldre modell med två dörrar och en innanlåda. Sväljer mycket. Och ett skrivbord till sonen. Där har han suttit mycket, alla redan! Ställt väckarklockan, suttit och läst och ritat! Tog hjälp av mormor och morfar att ta hem det. Lite motvilligt först, men så fick de fundera en stund, så gick det bra! Lånade bärremmar av Erikshjälpen, och det var tur det, annars har vi väl kämpat än!


Var dit i lördags och fyndade, skulle ta hem det på måndag före kl 12. Skåpet tungt som bly! Massivt trä. Gediget. Tjusigt! 375 kr. Lite handtag så blir det kanon! Skrivbordet 145 kr. Också det massivt trä, inget spån med melamin där inte, riktigt trä. Lite lagning och lite handtag så blir det också perfekt. Det är lås på båda möblerna nu, det tror jag inte är någon hit, då barnen lätt förlägger nycklarna... Handtag och magnetlås är nog en bättre lösning. Eller handtag och olåsta dörrar. Väntar till efter julhelgen. Ska ju till Bollnäs igen, på annadagen...


Nähä, om man skulle ta och titta lite på den torra rena tvätten, kanske. Ev att den till och med kan behöva vikas och läggas in i respektive ägares skåp eller byrå... Skulle vara trevligt att slippa ha torkställningen uppställd på julafton! Men då krävs det att någon gör något! Endera jag eller Teo...


kl 21:58

Ja, då var det klart, ställningen tom och hopfälld!


Det blir nog Bonden i morgon kväll. Antingen dit och vända, beror ju på vad för folk det är där, eller dit och ta ett par cider eller öl och bli lite glad i hatten... Annandagen ska jag och kompis B till Bollnäs i vart fall. Är det fullt på Folkan så går vi till Sport In. Vi bestämde det när vi pratades vid innan ikväll. Måste kolla lite busstider.


Om mindre än ett ett par timmar är det julafton. Lite nojjig blir man ändå. Alla familjer samlas och umgås. Undrar hur många som blir ensamma som jag? Fast min ensamhet är på något sätt självvald. Men ändå inte. Men ändå. Lite skönt att julen är över för mig, lite sorg över att det inte blev mer.


Mer vad? Mer paket? Mer skinka? Mer godis? Mer julpynt? Mer vad? Ungarna fick sina paket, och det är vad det går ut på - dela ut paket.


Det är det som är jul, att dela ut paket. Ungarna skikter i resten, de vet knappt vad de får, huvudsaken de får paket! Helst jättemånga! Sonen var lite besviken att det bara var fyra paket, istället för 70. Jag sa att om det var många paket han ville ha, så kunde jag slå in 70 legobitar om han ville, då skulle han få 70 paket, som han önskade. Men det ville han inte, för han vill inte ha lego! Nähä, jag kan slå in 70 knappnålar då? Det är ju också många paket! Då tyckte han att jag var bra dum! Och började vänja sig vid tanken på att det inte var fler paket än fyra, men bra saker i dem!


Fick förklara vitsen med en dagbok, att skriva lite om varje dag. Har man inget bättre att skriva om, så berätta om vädret! Vad som hänt i skolan, efter skolan... Vad man gjort på dagen. Han förstod och ville börja genast! Fast dagboken börjar inte förrän 1 januari 2009, så han får vänta till dess!

  

Nä, nu är det nog dags att natta Teo och mig. Trist att behöva klä på sig igen, men så är det, kallt ute. Var innan i allafall. -8,6 grader nu. På väg att vända nu då, de har lovat lite mildare i morgon, och kanske till och med lite snö. Vi får väl se hur det blir med det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0