Julafton

2008-12-24, kl 12:31


Halva dagen har gått och jag har endast varit ute med Teo, visserligen tog nog det närmare 1½ timme, men ändå! Och så har jag handlat, för jag insåg att det var nästan tomt på mat i alla förråden. Bl a vitkål, för jag ska prova göra kålsoppa för första gången, på skinkspadet. Det ska bli spännande! Var dessutom ner i tvättstugan och kolla läget, och precis som jag trodde, var det ingen som tänkt sig tvätta på julafton, så då tar jag ner min tvättkorg och tömmer den, allt klart på några timmar! Tre uppsättningar sängkläder och barnrumsstädning, då blir det mycket! Bäst att sätta fart!


kl 13:30

Då har man invigt tvättstugan, på självaste julafton! Två stora maskiner, en torktumlare, en centrifug och ett stort torkrum med avfuktare. Bilderna från förmiddagens hundpromenad är tömda till externa hårddisken och några utvalda till USB-minnet tillsammans med bloggtexterna, för publicering vid tillfälle.


Mamma ringde innan. De var nästan klara med förberedelserna i kapellet för morgondagens julotta. Gubben höll på att sätta ut marschallhållarna när hon ringde, och hon skulle strax till med maten. Det är ca 50 marschaller som lyser längs med vägen upp till kapellet, det är jättefint! Och massor av levande ljus inne i kapellet under julottan, det tar ett tag att tända alla, men de förtänder alla vekar som idag och igår, så det ska gå lite fortare på juldagsmorgonen.


Hon ringde för hon undrade hur det var, om det gått bra med julklappar och vad jag köpt för deras pengar. Berättade att vi redan klarat av julafton en sväng här, och att det blir julafton igen åt barnen idag, med pappa och farmor o farfar och släkten där. Jag känner att jag är glad att slippa det där!


Egentligen har jag det ganska bra här, i min ensamhet. Jag gör som jag vill, julstressen är helt borta, jag städar av del för del av lägenheten, och hoppas att jag kommit runt i alla vrår och ändar tills jag börjar jobba igen. Eller ännu hellre, tills barnen kommer tillbaka. Så man kan känna att man är ikapp igen. så blir det ett nytt halvårs kaos fram till sommaren och semestern. Förhoppningsvis har man lite bättre pli på ungarna...??? Knappast! Bäst att man är realist!


Kl 15 ska jag se på Kalle Anka, det var längesedan jag såg det, i lugn och ro, hela programmet.


kl 15:36

Trodde jag, ja! Kom just upp från tvättstugan, maskinerna blev ju klara lagom till Kalle Anka skulle börja... Nu är allt rent och hänger eller är i tumlaren, bara att vänta till framåt halv fem och hoppas att allt är klart då. Under tiden, mat och resten av Kalle Anka, sen dammsuga och lite mera plock. Efter att all tvätt är i skåpen, är det kväller, framåt 19-tiden, dusch och piffning som gäller. Julmat? Näe, det blev att microvärma överbliven makrill med potatis och sås, som vi åt förut en dag. Kålsoppan ska jag prova koka i morgon.


kl 18:41

Då var tvättstugan klar, det rena och torra inlagt i skåp och lådor, golven här hemma sugna och moppade, nu ska vovven få ut och pinkelinka lite, sen ska jag DUSCHA!!!! Känner mig som en lortgris! I samband med dusch och piffning, blir det lite vin... mmm vad jag ser fram emot det!


kl 21:32

Jaha, då var man klar då, och glas nr 2 är just påbörjat. Kan skriva hyfsat än, känner jag!! ;-)  Brukar sätta sig på tungan först, så skulle inte förvåna mig om jag sluddrar redan efter 1 glas!


På TV är det det bästa ur Raphsody in Rock de senaste tio åren, och jag ryser, det är så härligt! Drömmen vore ju att gå på det i Dalhalla, se artister som E-type, Jill Johnsson, Lena Ph, Tornving och Robert Gustavsson!


Marschallerna lyser ikväll också, har räknat till 21 värmeljus i vardagsrummet. Och så ljuskulorna i fönstret och ljusstaken på skåpen, det är ju det enda i kul- och stakväg en annan har att se fram emot! hihihi


  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0