Jobb och jul och nyår

Så var då även torsdagen gjord. Det kändes väldigt mycket ett tag, med en order som jag aldrig blev klar med kändes det som... Tagit fram massa ritningar och priser till kunden i olika omgångar, men inte att hon kunde skicka det med beställningen, nähä då, det fick man ringa om och leta i sin mejl, tur man är en samlare och inte slänger något i onödan, bara sånt som är 1år och äldre... (Har t ex 2810 mejl i inkorgen, som jag ändå nyligen rensat, så det är max ett år gammalt i den, sen har jag ju ett arkiv som innehåller ca 60 mappar med varierande innehåll... Sorterade bl a på ÅF) Sen hade hon skrivit art.nr för en produkt, men i texten beskrivit något annat, så ringa igen och fråga vad som skulle vara. Då hade jag kommit en bit på väg i beredningen, och så var det bara att börja om, då jag fick nya direktiv. Inte många priser stämde heller, som hon fått fram. Det felade både uppåt och neråt, så totalt felade det inte på så många hundra. Mycket räkna blir det, och skriva små kom-ihåg-anteckningar att när man ska registrera sen.

Vi diskuterar ofta detta på jobbet;
Hur f-n ska man få kunderna att begripa att vi vill ha tillbaka de ritningar och priser vi skickar till dem, att det ska följa med beställningen sen. Och att de på beställningarna även SKA skriva dit om de blivit lovad särskild rabatt, eller om de åberopar ett speciellt avtal! Hur många krediteringar har man inte fått göra pga av att de från början inte uppgett rätt uppgifter!? Alla 9 på orderkontoret har samma problem med det! Har jag skickat priser och ritningar och det är någo annan som slår order, då börjar ju den handläggaren om med att ta fram ritningar och priser - IGEN, för den vet ju inte att det finns i min burk! För alla beställningar med special, går man ju inte varvet runt och frågar "känner du igen det här, har du skickat ritning och pris?? Har du lovat nå't särskilt här??"
Hallå kunden, det ska du bifoga!! Det blir så onödigt dubbeljobb annars, för så många personer! Även för dig som ännu en gång ska syna ritningen och godkänna!! Det går både en och två dagar extra innan beställningen är registrerad, mot om du haft med allt från början!!

Exempel; om jag har fått ett brev med en rabattkod från Ellos, låt oss säga 40% på en valfri vara, och så ska jag beställa och vill nyttja det, då är väl just DET det första jag talar om, att jag har 40% rabatt på valfri vara, och att den varan är de här byxorna... Inte tar jag väl för givet att den som tar emot beställningen har alla utlovade rabatter i huvudet!

Annat exempel; jag talar med en kund om en lösning på förvaringar och krönskivor, kunden får ritningar och priser, det går två månader, och kunden ringer och säger "de där förvaringarna vi pratade om, jag tänkte beställa dem nu". ?????? tänker jag då, vilka förvaringar??? Det har hunnit rinna mycket vatten under bron sen dess! Har ju några fler kunder som ringer varje dag och pratar om förvaringar och krönskivor och lite allt möjligt annat i kontorsmöbelväg. Mitt minne sträcker sig, i bästa fall!, från ena dagen till nästa när det gäller sådana saker.

Ang att vi skulle ha en "röd dag" idag, så fick det nästan fullt utslag! EN var det som inte lyckats uppbringa något rött. Sen var det tröjor, eller blusar eller skjortor eller slipsar som var röda! Till och med strumpor med röda tår har uppvisats idag! VD gick ett varv och flina och ruska på huvudet och undra vad som flugit i oss! Konstaterade att ALLA var röda. Kul! Kanske kan bli en tradition?

Närmasta chefen fick sin julklapp idag. Den var uppskattad, godisråtta som han är! Skumtomtar, choklad förpackat i en fin glasburk med röd julrosett och en flaska glögg, Lucia Chokladglögg! På kortet till glöggen skrev vi "God Jul från skumma Lucia-kören". Vi tyckte det var väldigt fyndigt när kortet skrevs, jag vet inte jag!?

Vad gäller datorhelvetet, så är den blåst nu. Det som inte räddats är förlorat. Men jag tror att allt i "Mina dokument" för alla användare är sparat på externa, dessutom hade han sparat alla favoriter från internet och adressböcker, så det borde vara lugnt. Nu står hoppet till att det går bra med ominstallationen i morgon. Och att jag får ta hem den då. Tar ju liksom jullov i morgon när jag åker hem, och har inte tänkt att komma hit igen förrän den 7/1.

Det blev mer eller mindre bestämt att mormor kommer på tisdag och så firar vi jul med dem då, barnen och jag. Sen åker ju de till sin pappa på tisdagkväll och firar julafton där med honom och farmor och farfar och stannar väl en vecka, för min del får de gärna vara där även över nyår! Så kan jag roa mig utan att bekymra mig det minsta! Dessutom har de det roligare där än med mig. Han har ju hus och bor "på landet" så det är mycket friare, grabben i vart fall, har fler kompisar där än hos mig, dottern har fler kompisar hos mig, och stallet, så hon vill väl kanske hellre vara "på byn". Vi får se hur det blir. Inget är statiskt och klubbat, viss flexibilitet råder!

Vet inte vad jag ska göra vid nyår. Jul blir man väl hemma och tittar på TV och äter skinkmacka eller nåt. Dricker lite glögg. "Alla" är ju med sina familjer och släktingar, jag är själv. Ingenstans att gå. Inte speciellt ledsen för det, så. På juldagen och annandagen är det dans i Bollnäs på folkan, så på annandagen känns det som att det kan vara ett bra alternativ. Kanske Sport-Inn på juldagen, om man orkar två kvällar på rad! Det var visst uppträdande av Engmans kapell där och så brukar det vara disco. På Folkan var det scenframträdande av Style på annandagen, och så styrdans och disco. Hela huset gungar, helt enkelt! Brukar ju vara bra.

Nu måste jag nog släcka ner och stänga av och åka hemöver. Klockan är mycket, nu igen! Vill så gärna ha hem datorn, frisk och fräsch, så man kan sätta sig när man vill!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0