Cykel-kepsar

  Publicerat 2008-07-29, kl 00:11:00


Började bra
med sol och hyfsad himmel, vartefter dagen led och jag blev klar med disk och annat stök, så disade det på, och varmt ville det inte bli heller... Inte som tidigare dagar. Man stod på balkongen på förmiddagen (solen kommer på eftermiddagen) och det var så svalt att man fick noppor på armarna... Badlusten liksom dog...

Gick och handlade
lite. I princip tomt mest överallt. Fyllde på det nödvändigaste. När jag skulle betala och plocka fram kortet - inget kort!!! Va' fffff-n!?

Just ja, hade ju haft det i bakfickan i lördagskväll, plockat ur det när jag kom hem och lagt det i ett av köksskåpen... Inte det mest optimala stället för mitt betalkort... just då...


Ja, kassörskan slog in varorna och gjorde en vad de kallar för "parkering". Man får lämna kvar varorna tills man kommer och betalar. Hem, hämta kort och tillbaka, betala, hämta varor och hem igen. Ringa efter barn som fick komma ner och hjälpa till att bära upp (kör hem kassarna i kundvagnen, bor så nära...) samt köra tillbaka kundvagnen. Phu!

Grilla varsin hamburgare
i elgrillen, rosta varsina två Pågens Fullkornsrost att ha som hamburgerbröd, dekorera med ost, ketchup (till barnen) och till mig ost, någon taco-sås med ananas, söt/stark, lite sallad och purjo. Ingen ketchup. Urk.


Packa väska
med saft och nyinköpta bullar (ännu inget bakväder!), festis och kamera. Ska på cykeltur längs Gamla Landsvägen till Ovanåker och runt Knåda tillbaka med ett besök på Knåda Sport för att kolla in cyklar.


Vi kom inte så långt.

Sonen blev på tvärviset. Allt eller inget. Svart eller vitt.
Antingen cykla slalom över vägbanan på bakhjulet, eller inte cykla alls.

Eftersom det går att bada lite här och där i ån som ringlar efter Gammeln, hade barnen badkläder på sig. Sonen frågade om jag packat hans handduk, vilket jag inte hade, då det tog för stor plats i min lilla cykelkorg. Han bara MÅSTE ha handduken, brukade inte jag ha det kanske när jag duschar?? Jo, men nu kan du ju soltorka, går ju på ett kick, varmt som det är. Nä, måste ha handduken, fick inte han sin handduk NU, så kunde ju jag gå ut naken och torka också, för då skulle inte jag heller få ha någon handduk, aldrig någonsin. Där tröttnade mamman och vände alla tre hemmåt igen.

Mamman ut på balkongen och tjura i solen.

Vi som skulle ha det så mysigt! Otacksamma unge! *ironiskt*

Räknade med att det skulle ta 1-2 timmar att komma runt, beroende på hur många och långa stopp. Var tillbaka på 5 min! Efter en stund kröp det fram att han faktiskt ville ut och cykla ändå, så vi gjorde ett nytt försök. Men då ville inte dottern vara med, ifall vi skulle bli osams igen. Då var hon hellre hemma och läste!


Sagt och gjort, vi gjorde ett nytt försök, sonen och jag. Den här gången gick det bättre. Vi kom runt utan missöden. Fikade saft och bullar en gång efter gammeln, tog oss till Knåda Sport för att kolla på cyklar och kepsar! Ja, kepsar! Kepsar är viktiga för min knappt 9-årige son.


Själv kollade jag lite på cykel åt dottern. Den hon har är för liten och behöver bytas. Den hon hade och som skulle bytas in, typ nu, i augusti/september, blev stulen natten mot första maj. Den var fin och skulle gett oss en ny bättre begagnad cykel till henne utan alltför mycket emellan. Nu blir det en begagnad cykel, som fyller sin uppgift, inga många växlar och annat lyx!


Vilka typer det finns!
Vad skulle de med en barncykel till?? Är det inte stora som är ute en sån natt, visserligen en del unga, men ändå stora, vad ska de med en barncykel till?? Har gått och letet efter den i ån och Öjebäcken, när man är ute med hunden, men har inte hittat den. Och i buskar och diken och annat man går förbi som kan vara upptänkliga gömställen, men ingen cykel. Har anmält den stulen, så hittar man den, får man ju inte ta hem den i allafall. Fråga farbror polisen först!


Efter cyklar och kepsar (bara se, inte köpa) åkte vi vidare tillbaka mot byn. Stannade en gång till vid Rödbron och fika mer bullar, och festis den här gången. Då var det inte långt kvar. Det blev väl dryga milen, i allafall. Väl hemma och med mat i magen, så har han cyklat runt lite mer, hemikring. Det är bra han rör på sig!


Dottern önskade
potatisgratäng med kassler till kvällsmat idag, så det fick det bli. Köpte en påse "färdig"... Tycker inte om att köpa sånt, men ibland går det praktiska före. Vill göra själv, så man vet vad som är i, liksom.


Go'natt-kramar delas ut till den som vill ha!

Sov gott!


Nu får det räcka för den här gången! Har du fått tillräckligt att läsa nu?! *blink*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0