Promenad längs ån

Har en disk som jag måste diska, men den kan vänta ett tag till! Har den legat så här länge, kan den klara sig ett tag till! Har tappat upp vatten, så den får ligga i blöt en stund...

Var ute en ganska lång stund idag, med Teo. Gick efter ån, men på "andra sidan", alltså inte på Bäck-sidan, och följde det som på vintern är skoterspår. Där det sedan svänger upp mot Lulles och backen, fortsatte jag frammåt längs kanten. Det var lite svårframkomligt emellanåt, på ställen där det är diken och annat som "åkerdelare", men vi kom förbi.

När vi gick förbi Gårdstjärn, så var det svanar där, som jag var lite orolig för om de frusit fast i isen, men såg efter en stund, att de stack ner huvudena i vattnet, alltså kunde det inte var is! Det bara såg så ut. När vi var på hemväg, hade de flugit därifrån. De var på för långt avstånd för att fota, testade, men de blev så dåliga, så de är raderade.


Ja, här har jag varit idag... Sett från slalombacken 18 oktober -08.

Där ån kröker åt vänster, syns inte, men man förstår att den gör det... där var det spår av bäver, både nya och gamla fällningar.
 
 
 

När jag var här och kröp runt för att få bilder, samtidigt som min väldigt nyfikna hund höll på att gå ner i vattnet (inte riktigt badväder nu...), luktade kanske bäver (?), och jag röt till åt honom, så flög det upp en uggla alldeles bredvid oss. iIngen aning om vad det var för sort, ca 3-4 dm lång kropp, kanske, brunspräcklig... Den flög bara några meter i från mig. Tyvärr hann jag inte vara med med kameran...

På vägen dit, passerade vi lite upplagda båtar, har bilder på dessa från båda sidor av ån, samt en gammal båt, som nog inte använts på ett tag...
 
Idag och igår


Idag

Jag bara älskar den här ån... så är det bara... Voxnan.
 

 

Den gamla järnvägen har man gått efter otaliga gånger.
Min mormor bodde i Lillbo, och vi barnbarn gick ofta efter just järnvägen när vi skulle dit. Då, på 70-talet, fick man ju inte skjuts av föräldrarna, så fort man skulle längre än 100m, så vi gick, cyklade, åkte spark, allt efter årstid och före. Järnvägen har ju varit nerlagd i många år nu, men de blåste liv i den några år på 90-talet, för timmertransporter. Nu är den åter stängd för tåg, och börjar förfalla och växa igen. Används som skoterspår vintertid. Och att gå på! Efter...

 
Mot Edsbyn och mot Lillbo

Slutligen, en snygg hund och en vacker himmel, som speglar sig i ån.




Så var jag då tillbaka i byn igen, kommer hem och tar mig en kopp te och laddar in bilderna i datorn. Går och handlar, skriver lite mejl, skriver lite blogg och lägger in bilder.

Under tiden har barnen kommit hem, och vi har fikat med deras pappa, som nu åkt hem, och jag kan färdigställa det hela. Barnen spelar kort vid köksbordet. Högljutt, men sams.

Sonen har "störtat" idag hos pappa. Halkat och slagit örat (!) i datorbordets tangentutdrag. TUR att det var örat, och inte ögat. TUR att det bara blev hål i örat (övre delen) och att det inte skars av, då det är vassa kanter på det tangentutdraget, så det gick ju bra ändå, trots allt. Men det kändes nog, ajajajajajjjjj...

Ha en bra kväll!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0