Trasig tand...

Nu var det ju så här, att i morse valde jag att äta flingor och mjölk till frukost, för jag hade lite dåligt med tid för att bre mackor och göra te, som jag egentligen ville ha. Flingorna är müsli, med lite nötter och torkad frukt och div flingor och gryn. Nötter och torkad frukt är ibland ganska hårda. Har jag märkt flera gånger, faktiskt...

Just idag bar det sig inte bättre än att jag bet sönder en tand... ajajajajjjj....
Ringa till tandläkaren, fick komma dit idag på eftermiddagen, kl 14. Lika bra att göra det på en gång, så det inte blir värre. Sitter nu här och har en öm mun, bedövningen håller på att gå ur, så det sticker och känns konstigt. Svullet, liksom. Dricker man vatten (har inte vågat mig på något annat än) så känns det som att det ska rinna ut på sidan som är bedövad.

Det är TREDJE gången detta händer. Första gången var sommaren 2005, och förra året har jag för mig, och så idag. Dyrt är det också! Tänk vad mycket roligare man kunnat haft för de pengarna!

Min tandläkare förklarade och visade med en enkel skiss, på ett bra och tydligt sätt, hur det kommer sig att man biter sönder tänderna sådär, det är ju de som man i unga år fyllt med amalgam som går sönder.

DÅ var man tvungen att borra rent runt kariesangreppet (hålet) och så göra en konformad fördjupning, som man pillade ner amalgamet i, och så "hölls det fast" av tanden. Detta ger påfrestningar när man tuggar och biter i hårda saker, så till sist brister tanden i den tunna delen, där konan är som bredast och alltså tanden tunnast.
Det här var svårt utan bilden och tandläkarens fackuttryck, som jag givetvis redan glömt!

NU använder man ju plastfyllning, och den "klistrar" man fast i tanden, och således kommer det i framtiden inte att hända lika ofta att man biter sönder tänderna på det viset. Amalgamet sitter alltså inte fast i tanden, utan hålls på plats av den utborrade fördjupningen...

Nu är det så, att mina tänder sitter minst sagt TÄTT, får knappt ner den tunnaste tandtråden mellan dem. När man ska lappa ihop en trasig tand, sätter de ju på en "krage" runt tanden... Gissa om det är en tandläkare som får jobba sig svettig för att få dit den, för att inte tala om när den ska bort sen när tanden är klar...
Jag är nog mest glad åt bedövningen när kragen ska på plats och plockas bort!

Nu är det gjort i alla fall, för den här gången.
Fick dela upp betalningen på två gånger, för jag hade inte pengar nog...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0