#182 - Hus v/s Lägenhet nr 1

Vi syns ju på soldäck, eller hur?!!

Känns väldigt viktigt och roligt att se fram emot, speciellt idag när det är -1,2 grader och snöväder... Det var lite tungt, minst sagt, att kliva ur sängvärmen och ge sig ut med vovven... Väder som passar bättre i oktober november, INTE i april! Inte såg det ut att bli finare till helgen heller. Jaja, jag har ju att göra här inne, men det är så fantastiskt svårt att pressa fram lite lust och inspiration att få det gjort!

Har fastnat i hustanken. Kommer inte loss. Vill ha eget hus. Egen trädgård. MITT. Göra som jag vill. När jag vill. Fel. När jag har pengar att göra som jag vill! Tyvärr innebär det även att jag inte kan ringa vaktis när något går sönder...

Men, det finns ju andra ensamma mammor i egna hus! DE klarar ju av det! Varför skulle då inte jag göra det?? Har räknat flera gånger, och kommer fram till att det MÅSTE funka ekonomiskt, för "hyran" blir ju bara hälften, även om jag höjer driftskostnaderna ganska rejält mot vad förra familjen betalade, OCH lägger till ett snabbt överslag av mina övriga månatliga utgifter inkl matkostnader, så får jag ändå pengar "över" för nöjen, kläder, pizza...

Hur väl dessa kalkyler överrensstämmer med verkligheten, ska jag dock låta vara osagt, men det känns som att de stämmer hyfsat. Ger mig möjlighet att buffertspara för framtida större utgifter som dyker upp förr eller senare.

Har ju sett ut ett lämpligt objekt. Perfekt geografiskt. Nära mitt jobb och barnens skola och kompisar. Lagom stort för mig och barnen. Liten trädgård, räcker med en handjagare för att klippa gräset, lite skottning. Direktverkande el drar väl ner en del, men oljefyllda element drar upp några poäng, och att den direktverkande elen även innebär värme utan att man fyller på med olja, pellets, ved, spån... det sköter sig själv. Finns kamin att hjälpelda i om man får tag på ved. Känns ju inte som en omöjlighet...

Som sagt, min lilla förvirrade hjärna har mycket att gå igenom, tänka igenom. Ordentligt. Många gånger fram och tillbaka.

Ett är säkert, jag blir fast i den här byn många år till, vare sig jag vill eller ej, då jag inte tänker flytta barnen från deras pappa. Sonen har nio år kvar i skolan, mellan- och högstadiet samt gymnasiet. Känns som en evighet. Vid det laget kanske jag inte längre längtar bort?

Ha en bra dag!

Kommentarer
Postat av: Josefina

Tittar bara in för att säga hej =)

2009-04-16 @ 07:17:40
URL: http://josefinaljus.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Visst är det mysigt med ett "eget" hus:)

Hoppas du får till det och att det blir verklighet.

2009-04-16 @ 20:29:12
Postat av: Anna

Du grejar det mesta du tror jag !

2009-04-16 @ 21:42:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0