#192 - Träd

Min mamma har gjort en iaktagelse vad gäller mig. Jag har problem med träd!
När hon sa det fattade jag först inte vad hon menade, när hon berättade så insåg jag ju att det var exakt så det var, eller är! Har inte tänkt på det själv, bara!

1) När jag bodde i huset med barnens far, så fanns det (de står fortfarande kvar!) en tre fyra gigantiska tallar på grannens mark som gränsade till vår tomt. I söderläge. Vi var sist i den byn med att få bort snön och torrt så det gick att kratta. När man skulle sola, fick man flytta filten eller solstolen ca var tionde minut, en kvart. Om man inte ville ligga till allmän beskådan ute vid vägen, och det vill inte jag. SÅ snygg är jag inte! Dessa tallar har jag svurit ve och förbannelse över många gånger!!

Här syns det lite grann hur mycket träd, och hur mycket skugga de orskar!
Bild från sommaren 2000.

2) När jag var hälftenägare i stugan utanför Sveg, fanns det några gigantiska tallar på tomten där, som var i vägen rent allmänt. Just de stora skuggade inte så mycket, på så vis var de rätt placerade, men ändå ivägen för andra saker, bilar, skön uteplats. Rundningsmärken. Men så var det då andra träd, mellan sjön och stugan, i söderläge. Den vägg som var som gjorde för att bygga uteplats efter. Där var det många tallar som var ivägen. Inte för byggets skull, men de skymde sikten mot sjön och SOLEN!! Då ville jag få bort minst hälften av dem, men vi satsade på att göra iordning på insidan först, sen delade vi på oss och min hälft av stugan togs över av hans ena dotter, så nu är de träden inget problem för mig längre. Men saknar stugan ibland. Den var mitt andningshål i livet under ca ett års tid.
 
Midsommarafton 2007 och mitten av juli 2007,
visar inga trädproblem, men väl mitt andningshål

3) Nu har jag problem med en björk. Ja, två faktiskt, men framförallt en. En stor jäkel. Helt fel placerad! Se själv!
 
Idag, ca kl 10.00
Min balkong är smal. Ska man luta sig skönt tillbaka i solstolen, måste man placera ryggstödet in genom den öppna balkongdörren, och vad har man då framför sig? Jo, detta! Från ca kl 13-17, 18 någonting. Tänk när den har blivit full med löv! Finns inte en sportmössa att man kan få sol på sig! Man kan ställa stolen längs med balkongen, och vända sig ett halvt varv med jämna mellanrum, så man får sol på båda sidorna... Problemet då är att balkongräcket är så högt, så man får mycket skugga av det.

Jag har en till björk som skymmer sikten, men den stör inte så mycket. Jo, idag, när jag skulle försöka fota ån, för att visa hur mycket vatten det är i den, då var denna lite mindre björk ivägen... Se själva!
 
Idag, ca kl 10.00
Försökte även hitta en jämförbar bild från i somras, för att man tydligare ska se vattennivån, men hittade ingen.

Det var mina trädproblem, det. Hoppas att det är det sista trädproblemen jag har i livet, det är inte roligt, särskilt som träden inte varit på min mark, jo, vid stugan, och de skulle ju bort, men var ju kvar så länge jag var hälftenägare. Är tämligen säker på att de fortfarande är kvar, för övriga tyckte inte att de var ivägen. Det var bara jag. Upplevde jag det som. Det var bara jag som var soldyrkare i det sällskapet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0