#195 - Min trista men effektiva söndag

Har tagit lappen med mig ut på balkongen. Lite svårt att se, blir så ljust åt ögat, och skärmen mörk, men funkar hyfsat.

Har varit en innedag idag. Det fina vädret till trots. Lägenheten är sval och balkongen i skugga till långt fram på eftermiddagen, så man märker inte att det är fint och varmt ute. Finns ju både för- och nackdelar med det! Idag var det en fördel, jag kom inte ut och fick lite gjort hemma. Städa, plocka, tvätta, putsa fönster, skura toa...

I morse, när jag skulle ut med Teo på morgonrastning, tittade jag ut genom fönstret, sol, och på termometern, +19 grader. Det blev linne och korta byxor. Fick en smärre chock när jag kom ut! Brrrr va' kallt det var! Men orkade inte gå upp och hämta jackan. Träffade en annan hundägare, som såg att jag frös, och fick roligt åt min övertro till vädret! Själv hade hon konstaterat att det var +4 grader... och hade jacka på sig! Hmmm.

Efter frukost fick barnen i uppdrag att städa på sina resp rum. Sonen skred till verket utan knorr. Dottern började i vanlig ordning argumentera. Till slut blir man så trött på det, och mina motargument tar slut, så det blir lite typ stampa foten i golvet och kommendera, basta! Då gick hon in på rummet sitt, satte sig på sängkanten med huvudet i händerna och sura så det dröp om henne, men städa - ICKE!

Det tog väl en timme eller så, så kom hon på andra tankar. Jag berättade att vi ev skulle få främmande, och att jag skulle göra sockerkaka. Då blev det fart! Om man kan kalla det för att städa, när man samlar ihop alla kläder som ligger utspridd på golvet och lägger i tvättkorgen...??

Efter lite städ, tvätt och sockerkaksbak blev det lunch, som dottern gjorde. Hon jämrade sig och var hungrig, och jag var inte klar, så då fick hon i uppdrag att fixa köttbullar och mos. Jag menar, hon är 12 år, då kan man värma köttbullar i stekpannan, koka upp vatten och vispa i mospulver! Lite protester blev det ju, men hon gjorde det! Fullt godkänt resultat!

Putsning av rumsfönstrens utsida, som blir väldigt dammiga, då de vätter mot vägen. Insidan får sig en omgång en annan dag!

Fika, sockerkakan med kaffe till mig, mjölk till ungarna. Något främmande dök det inte upp, konstigt! Kört vilse kanske? Eller ångrat sig?

Sen blev det äntligen Teos tur! Sonen ville följa med och vi tog oss en tur till huset för att kolla ev felplacerade träd!

Nej, precis som jag mindes, inga sådana! Möjligen att det är ett körsbärsträd (tror jag att det är) som kan ställa till det, men jag tror inte det. När solen kommit så långt fram, att den kommer bakom trädet som då skulle kunna ge skugga åt sittplatserna, så är den så högt att det inte utgör något problem. Skuggan blir kort. Dessutom har solen börjat skina på baksidan då, och framsidan blir i och med det ointressant. Trädet är inte heller så stort, och det kanske går att hålla det på den storleken?? Kan inget om sånt...

Väl hemma igen, gjorde jag ett försök att sitta på balkongen en stund. Lutade bak ryggstödet på solstolen, solen i ansiktet, i allafall då det inte var moln för. Somnad nästan, dåsade och var rätt långt borta. Sköööönt.... ända tills det kom några mullrande farkoster, lät som de var på väg till månen!

Dylika farkoster ska föras fram i cruisingfart, lugnt och stilla, då är det helt ok, kan till och med låta trevligt, mysigt, men INTE när det ska gasas och ha sig! Det var ett par sådana, och så var det några andra som gasade med betydligt vassare ljud, bl a en svart BMW... några gamla volvo typ 740.

Då gick jag in och började med maten istället, var ju dax i allafall. Kladdade färskost och dill på laxbitar, lite vitpeppar, lindade bacon runt. och så riven gratängost på. In i 200 gr varm ugn, som sänktes till 125 gr, ca 30min. Så gott det blev! Nästan smälte i mun... fullkornsquinoa till. Till och med ungarna tyckte om det!

Nu får det vara slutskrivet om min trista dag.
Ny vecka i morgon. Tredagars! Fram för fler tredagars! Men till femdagarslön förståss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0