Fredag 18 dec

Div-blogg kl 11:57
Fredag.
Ikväll blir det nog ett avslappnande lavendeldoftande bad, när det närmar sig läggdags.

Har flyttat lappen från ståplatsen vid arbetsbänken i köket till sittplatsen i soffan, uppkuddad under knän och bakom nacken, för att få så mycket stöd som möjligt. Har ont i nacke/axlar...

La mig igårkvällst kring 10 tror jag, halv elva kanske, och steg upp vid kvart över nio i morse. Hörde ungarna stökade på med sitt på morgonen och stack till skolan, men inte så jag klev upp! Orkade inte... Men när jag vaknade till lite mera, då kvart över nio, klev jag upp och gick ut i den 22-gradiga kylan med doggen. Även han fick ha rock idag! Han skulle nog även vilja ha något på fötterna som det såg ut, det var ett evigt lyftande och hoppande på tre ben, stackarn, men när vi kommit en bit, så jag kunde släppa lös honom och han kunde springa, gick det bättre. Bara han gjort sitt, vände vi och gick tillbaka. Brrrr

Det är nog lite för kallt för luftvärmepumpen nu, för den står mest stilla. Det är nog hårt för den, att omvandla -22 grader till +22 grader! När jag skrivit klart, ska jag prova sänka tempinställningen lite, och se om den går igång då! Om jag ställer den på 20 grader... Tål att testa, i varje fall, för det är bara en 16-17 grader inne nu.

Har el-elementen på låg värme, för jag är ju lite snål, och så eldar jag i kaminen, men då det innan varit så låg och blöt luft under väldigt lång tid, som "krupit ner i skortstenen", så har det inte gått så bra att elda, så den är inte uppvärmd ordentligt. Tar nog ett par tre dagar innan den ger full effekt, det är en stor pjäs som ska eldas upp, eller ja, värmas upp då! Tälgstenskamin, något finskt spektakel. Nu går det däremot väldigt bra att elda, när luften ute är hög och klar, torr och lätt! Enorm skillnad!

Tror bestämt att jag får införskaffa mig en sån där vetekudde som man värmer i micron och kan ha på sin onda nacke/axlar. Känner stort behov av en sådan nu, men tänker inte starta bilen och åka iväg för att handla NU, inte heller tänker jag gå ut NU, det får vänta tills jag är frisk och utetempen är lite humanare! Har jag överlevt utan en sådan hitintills, lär jag överleva några dagar till!

En resa, långt bort till värmen och solen, står också högt på önskelistan. Ett par veckor! Helst. Åtminstone en vecka. Allra helst hela oktober, november, december... Det är jobbigaste tiden på hela året. Kan man inte ta bort dem!? Åtminstone vädret som är då... grått, mörkt och blött... Fy vale!

Men nu har vintern kommit, åtminstone för några dagar, hoppas det håller i sig, att snön får bli kvar. Efter dessa 20 kallgrader, blir det väl plusgrader igen, så snön försvinner... Varför kan det inte vara LAGOM någongång?? Typ 5-10 minus, lite lagom snöfall så man hinner skyffla bort den, sen att det bara ÄR ett tag, lite mera snö, och så vidare! LAGOM helt enkelt. Inte 20-25 minus, det är i kallaste laget, inte komma en halvmeter snö på en dag, man hinner inte få undan, och allt blir kaosartat. Nej, fram för lite mera LAGOM väder! Och absolut inget grått, mörkt, blött, +2 grader, evighetsväder! blääääääää

Skulle kunna gå och sova en sväng till nu, tror jag, men det är ingen idé, för barnen kommer snart hem från skolan, och då har de JULLOV!! I tre hela veckor, tror jag bestämt att det blir. Vill också gå i skolan och ha tre veckors jullov! Men jag får 12 sammanhängande dagar, i allafall! Börjar på onsdag 23/12! Två jobbedagar kvar... Räknar med att vara frisk till på måndag...

Visar en bild av min tälgstenskamin






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0