Lördag 19 dec

Vilar lite nu...! kl 11:27    


Wow!
Har orkat tömma och fylla diskmasinen! Och få igång den...
Vilar lite nu, sen ska jag ta och torka av... Ska fan va sjuk och ensam! TUR att dottern gått med doggen, igår i 20-gradig kyla gick hon till skogen med honom (!), och idag på morgonen fick han följa med när hon delade ut sina julklappar till sina kompisar. På torsdagen kom en kompis till mig, som sett på facebook att jag är hemma och sjuk, och hämtade doggen när hon skulle ut och gå! Det var ju snällt!

Den stränga kylan har gett sig! -8,9 gr nu bara, och 19,8 gr inne! Snöar lite lätt, men knappast så det behöver skottas. Fast det är klart, snöfallet ökar i takt med tempen, så man vet ju aldrig!

Har en massa rammel framme som ska rensas bort. Gammal post och annan bråte. Hämta in ved och hugga tändved. Tända i kaminen. Dammsuga behövs. Vi får väl se hur mycket som blir gjort... innan kvällen kommer.

Lite för tidigt att göra Jansson i helgen... Den ska ju inte ätas förrän på onsdag. Haft funderingar på att göra egna köttbullar för en gångs skull. Brukar inte det, men fick lite lust innan, det hade ju varit lämpligt att göra det i helgen. I allafall om jag varit pigg... Ligger i frysen än, färsen. Brukar inte lyckas göra köttBULLAR, det brukar bli biffar av dem... antar att jag gör smeten för lös...? Tänkte blanda nöt/lamm, hälften var ca. Tror det skulle bli bra!

Det är väl det som jag gör själv. Jansson och ev de där köttebullarna. Resten köps! Ev om mormor kommer med något... Hon brukar göra brunkål, skånskt. Det hör till, liksom. Vi bodde där, när jag var liten. Flyttade hit när jag gick i andra klass.

Nu har jag nog vilat klart...?
Tror jag...


Julbak kl 14:14 
Barnen har satt igång med julbak... Det ska bli lussebullar och knäck. Vaniljknäck och kanelknäck. Knäcken är klara. Bulldegen färdigjäst och ska bli bullar...

Låter de sköta det mesta själv, men ibland måste man lägga sig i och styra upp...

Det blir nog bra!




Bullbak kl 16:52 


Så var då även lussebullarna klara!

Som vanligt när barn bakar bullar, så blir det alla möjliga former och storlekar, så även denna gång, de fick även bakningens baksida, diskning... Ska man göra det ena, får man även göra det andra!

Vi har hunnit provsmaka också, och de blev kalasgoda! Känner jag oss rätt, är de slut innan jul... hrmmm...

Antar att detsamma gäller knäcken... Men vi kan ju försöka spara lite till morfar! Mormor får inte äta, eller kan inte äta, laktos- och glutenintolerant som hon är.

Jag har hämtat ved, klyvit tändpinnar och fått fyr i kaminen. Hoppas det tänker brinna nu, så det inte börjar slockna och jäklas för mig, det har jag ingen lust med.

Bullarna har jag lagt in i påsar, och nu får jag väl ta finliret av disken, de tog ju "bara" plåtarna... "Glömde" degbunken och lite annat, typ diska småpryttlarna de använt och att torka av allt mjöl från bänk och diskbänk...



Pirater o bad kl 21:39
Har tagit ett lavendeldoftande bad, inmundigat en wirre, läst lite i en bok om hur man mobiliserar possitiv KRAFT för få ett bra liv, helt enkelt. Känner att jag behöver den boken för att få hjälp att komma ur min negativa nedåtgående spiral, måste vända den och komma åter ut i livet! Stark och possitiv som aldrig förr!

Tvättade håret med lyxigt schampo från hårsalong och sen i med dito balsam, använde scrubcreme i ansiktet, filade hälarna. Klev upp, smörjde in ansiktet i ny ansiktscreme och kroppen i väldoftande bodycreme. Sen förpackade jag den i rena kläder! Åh så skönt det känns nu!

Kaminen värmer skönt, tv'n har växlat mellan Robinson, och i reklampauserna DBK, tänkte jag skulle få se Framtid virvla förbi, men det hann jag inte se något av... sorry! Men jag hörde att Tonix vann, eller vad de heter.

Nu har dotra gått upp och lagt sig, och jag har hittat Pirates of the Caribbean, så jag bänkar mig nog där, eller växlar mellan e och piraterna!

Dricker min andra kopp buljong för dagen! Det är gott med buljong, har jag upptäckt - idag. Blir nog till en ny vana, är jag rädd...

Till Piraterna!






Kommentarer
Postat av: EvaHill

Visst är det skönt det är att göra sig fin med luktagott och allt när man har varit sjuk.

Ha det bra i snö och kyla. Här har vi bara kyla än så länge.

kram!!

2009-12-20 @ 10:13:30
Postat av: Anonym

Ja, det var riktigt schönnt! Blev som en ny människa, fortfarande inte frisk och kry, men det kändes bättre!

Tänkte jag skulle gå och jobba i morgon, men vi får se hur det går med det...

kram

2009-12-20 @ 11:52:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0