Bryta och byta mönster

Jag försöker bryta ett mönster. Försöker skapa ett nytt mönster. Det går långsamt. Mycket långsamt. Men det går framåt! Vet inte riktigt när jag påbörjade detta mönsterbyte, men det är rätt längesen. Ett år, två år? Kanske lite mer?

Det går ut på att bryta kontakt med människor som gör att jag känner mig mindre värd, ovärdig, dum, ful, knäpp... med mera dåliga saker.

Det går också ut på att skaffa mig nya vänner, som gör att jag känner mig bra, värdig, värdefull, likvärdig... med mera bra saker. Helt enkelt får mig att må bra!

Det är det som är det svåra - att hitta dessa människor.

Några har jag hittat, några som är geografiskt tillräckligt nära för att faktiskt kunna umgås emellanåt. En del lite längre bort, det blir lite svårare att umgås, men inte omöjligt. Jag är dålig på tfn-kontakter, jättedålig. Chat och mejl funkar bättre, men det blir ju inte detsamma.

Det tar tid att hitta dem. De som är bra för en. Man vet ju inte på en gång om man kan lita på dem. Fullt ut. Jag är lite väl godtrogen. En mängd dåliga erfarenheter har dock gjort att jag håller lite avstånd först. BORDE hålla visst avstånd först! Glömmer det ibland.

Hitta vänner från förr, som man fullständigt tappat kontakten med genom åren. Facebook är en bra marknad för det, har jag märkt!

Att gå på krogen och träffa nya bekantskaper är svårt. Då drar jag om mig skalet, hårt. Skyddsskalet. Skyddsmuren. Det ogenomträngliga. Det händer att jag öppnar den, sällan dock, men det händer. Få kommer innanför. Oftast tar jag miste där också, och öppnar skalet för fel person, den som inte ville egentligen. Tur jag är så pryd av mig, att jag inte hinner vara med på något jag får ångra sen! ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0