Min nyårsafton - och hundens...



Jag tog det väldigt lugnt. Hemma i soffan. TV'n på, slängde ett getöga ibland, mest satt jag på kontaktsidan och bloggade. Var med på ett bloggparty, virtuellt party, alltså. Skitkul!


Har ju en skotträdd hund, så man fick vara sällskap åt honom. Framåt halv elva stängde jag in honom i dotterns rum, rulla ner persiennerna, släckte lampan och satte på radion så högt jag vågade, bor ju i lägenhet... Men fönstren är ju så dåliga, så ALLA ljud kommer in... Ju närmare tolvslaget, desto mera smällande, till slut höll han på att gå genom dörren, så jag öppnade, då var han överallt samtidigt, snacka om stressad, tungan långt ut, försökte gömma sig, krypa under, bakom, fram igen, upp i knä på mig, ner, gömma sig...


Vid tolvslaget när fyrverkeriet bröt loss på allvar trodde jag han skulle krypa ur skinnet! Stackarn. Framåt halv ett lugnade det ÄNTLIGEN ner sig, och vid 04 på morgonen hade det varit lugnt tillräckligt länge för att vi skulle kunna gå ut. Då hade han varit inne sen 13.30 på dagen, då vi kom hem från promenaden. 14,5 tim utan att pinka... och tokrädd hela tiden.


Ungjävlarna har ju hållt på hela veckan, började redan före jul, att smälla av lite skott nu och då, några raketer, så han har haft ett rent helvete, och än är det inte slut på smällarna.


Har varit några idag också. Och ändå börjar han fixa de där enstaka skotten lite bättre än vid sista april, då var det superstress vid minsta smäll! Fick DRA ut honom att pinka på lunchrasten. Ville inte gå ut. Ville inte pinka heller, så det hjälpte inte att tvinga ut honom. Fick åka långt ut i skogen, mil från samhället, varje kväll för en promenad, i två veckors tid! En före, en efter sista april.


Det borde verkligen förbjudas!
Läs här!


Jag menar, det är ju inte bara min hund, det är ju väldigt många andra djur, även människor, som mår dåligt. Tänker på de som kommer från krigshärdar, där det smäller och exploderar hela tiden. Även om de VET att det bara är raketer och bomber för nöjes skull här i Sverige på nyårsafton och sista april, så sitter ljuden så djupt rotade, de mår nog riktigt jävla skit när det ska hålla på och smällas hela tiden både en och två veckor före och efter själva klockslaget 00.00 vid årsskiftet. Bättre då med ett hejdundrande fyrverkeri, bränn av ALLT på tio minuter en kvart, så är det lugnt sen!


Kommentarer
Postat av: Christina

Stackars, stackars lille Teo. Vad han lider. Läser att du varit på IKEA, jättefint!

2009-01-02 @ 16:50:41
Postat av: amabile

Ja, han hade en HEMSK nyårsafton. Även denna kväll har varit otrevlig, då några ungjävlar smällde i busskuren här... Han gick omkring och murra och undra vad fan det var frågan om. /a

2009-01-03 @ 00:51:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0