Oväntat besök

Tur jag hade Gevalia hemma - det kom oväntat besök!
Och så roligt det var!
De brukar komma på oväntat besök, var och vartannat år, ungefär samma vecka också, men lik väl blir det lika oväntat. Man hinner ju glömma från år till år...
Det var Skånefolk, min farbror med fru och en väninna. De hade varit långt uppåt Kiruna, in i Finland en vända, och var nu på hemväg. I år hade de även tid att dricka kaffe, och smaka på dotras nybakade muffinsar. Oftast så stannar de bara till och säger HEJ! pratar en liten stund och så drar de vidare.

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

Annars idag, har det inte hänt så mycket.
Gjort adressändring.
Börjat röja i sonens rum, hualigen, snacka om välbehövligt! Nu har jag fått undan det synliga ovanpåliggande skräpet och dammet. Fått alla utspridda, gömda, glömda kläder till tvättkorgen och börjat tvätta... suck... Tagit ner gardinerna och gjort en snabbtvätt på fönstren, in och utsida, inte emellan. Dammsugit.
Fortsätter i morgon med att tömma upp och ner på alla lådor och korgar för att slänga allt trasigt och sånt han inte längre använder (hittar säkert en och annan strumpa också!). Det mesta, med andra ord! VARFÖR släpa med sig en massa rammel till SLOTTET??

Efter sonens rum, blir det lika behandling i övriga lägenheten, rum för rum. Nästan lika välbehövligt där! Börja packa ner lite i kartonger. Kompisen sa jag skulle fråga Abrahamssons vad de skulle ta för en flyttning, men det känns som att det skulle kosta mer än jag är villig att betala. Men, fråga kan man ju alltid, det är än så länge gratis!

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

Sen tyckte kompisen att vi skulle ut och springa, och det tyckte hon rätt i! Jag behöver verkligen ut och skumpa runt på fettet! Hm, tycker inte om att det ska skumpa runt och vibrera så mycket runt rygg, rumpa, lår...  Om jag springer och försöker låta bli en massa onyttigt, då borde det ju ge något resultat??!! Men det verkar inte så... Antingen springer jag för lite, eller så snaskar jag för mycket onyttigt....?? En kombination??? Fast jag tycker att jag är ganska duktig. Vissa dagar, i alla fall!

Hoppas det sker en förändring till det bättre när jag kommit till huset, och får sova ordentligt. Har sovit i snitt 2-4 timmar per natt sen mars förra året, och det är alldeles för lite för mig. Behöver en 7-8 timmar i varje fall. Man behöver inte bara bra mat och motion, även vila. Annars blir det lätt att man tar till sött för att komma undan koman på eftermiddagen, så man ska kunna hålla sig vaken till läggdags. Överleva.

För mycket oljud ute på gatan. För dåliga fönster i lägenheten, som inte stänger ute något ljud alls! T ex om någon går, bara går helt vanligt, nere på den grusiga gångvägen tre våningar ner, hörs det in! Jag vet inte hur många gånger jag kollat om jag glömt ett fönster öppet, för det låter så nära.

Tänk då hur det låter av de trimmade mopederna, det skrålande skrikande festfolket, det vinande, tjutande, smällande bilarna. Ja, smällande! De gasar vad det går, så det viner, tjuter, smäller i bilarna, mellan "hupperna" (=vägbulorna). Alla däck som de bränner! Står och gasar på stället, så det luktar bränt gummi, det ryker och bolmar. Värst nu på sommaren, när de är sommarlovslediga, barnen, och semesterlediga, ungdomarna, men även på övriga året, men inte fullt lika mycket. De börjar vid 11-12 på kvällen, och håller på till 3-4. Sen ringer klockan halv sex, sex under vardagarna, på helgerna vaknar man kring 8, för då börjar alla Svensson med sina resor, även om de inte väsnas, så hörs de.

Det känns som att jag gnällt över detta förr, men det tål att upprepas. Har provat öronproppar, men det hjälper inte! Det är inte kul att vara i koma för jämnan. Mitt hopp står till att man får sova de timmar man behöver i SLOTTET. Oväsendet från centrum borde inte höras dit upp. Dessutom har det nyare bättre fönster! Med bättre, menar jag bättre ljudisolering!

Ha det bra!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0