Glass, bad och paj

Idag, vad har hänt idag? Inte så mycket spännande...

Var till banken och satte in dotras New Body-pengar, äntligen, så jag kan betala in dem till ridklubben. Det kostar ju pengar att göra inbetalningen över disk på banken, så då sätter jag in dem på mitt konto och betalar via internetbanken. Sjukt. Men är man snål så är man, alla onödiga utgifter ska man undvika, och den avgiften är verkligen onödig!

Sen packade vi in oss i bilen och for till Pelles och köpte glass (apropå onödiga utgifter... hihihi) innan vi drog till sjön. Fått tips om ett bra badställe, men det var ingen solvänlig strand. Bara badvänlig. Fast man ska vara där tidigare än vi var där, för solen började gömma sig bakom träden. Mer mitt på dagen kan man STÅ eller SITTA och sola... inte ligga på en filt och slumra. För mycket MYROR, för mycket vatten på land, ingen strand, bara skogsmark. Och en bänk!


Innan vi åkte satte jag in en hel bit benfri kotlett i ugnen, 100 grader. Den var inte klar när vi kom hem igen, så jag höjde upp graderna lite och stack i en termometer, fyllde på med resterna av gårdagens ungsbakade pärer och morötter. När det var klart slog jag en liten skvätt grädde i kastrullen och rörde i en sked mjöl, slog i skyn och lite soja och fyllde på med vatten tills det var lagom sås. Det dög åt barnen!

Efter det har det inte hänt så mycket. TV och fb. Te. Blev så otroligt sötsugen! Dottern har godisstopp, dessutom var affären stängd, då klockan var över 21, så då blev det till att baka en liten "Ananaspaj", fast med hallon och blåbär istället för ananas. Så gott!! Vill du ha receptet? Kommer här i vilket fall!!

Ananaspaj
Sätt ugnen på 200 grader
Ta fram en bunke att blanda i
En pajform, vetemjöl, strösocker, smör, ägg, bakpulver, vaniljsocker och creme fraiche

Smält 150 gr smör
Blanda i 3 dl mjöl, 3/4-1 dl socker, 1 tsk bakpulver
Rör ihop allt till en tjock massa
Tryck ut massan i en pajform, brukar inte behöva smöras före

Blanda nu ihop resten, dvs
2 dl creme fraiche
½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
440 gr krossad ananas

Jag brukar utesluta ananasen, och istället häller jag en förpackning björnbär (eller som ikväll, hallon och blåbär) med aningens potatismjöl på massan, sen creme fraiche-smeten över. Det är ju högst valfritt!

Skicka in i ugnen ca 30 min! Låt svalna lite innan servering. Mmmm, världens goaste paj!!
PS, hann inte ta någon bild på den färdiga pajen innan vi nallat av den... hihihi

I morgon måste jag försöka få något vettigt gjort! I morgon är en annan dag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0