Roligt med Persmässa!

Lite trötter idag. det är hårt med Persmässa och slankvecka och festivaler och Volasdag... Määään så roligt det varit!! Tur och synd på samma gång att det är över för i år...

Men en sak är då säker; det är ALLDELES för många kameror på fester!! OCH alldeles för lätt att lägga ut bilderna på facebook... Kan inte förstå att jag måste gapa så stort på alla bilder???? Man ser ju långt ner i magen... fy sicka bilder... och inte kan man ta bort dem, bara taggen om man taggats... jaja, inget att göra åt, man få väl glädja alt förfasa sina vänner och betittare! Ett gott skratt förlänger livet, så jag lär ju förlänga mångas liv! I alla fall deras som skrattar åt bedrövelsen!

Idag var det Volasdagen. Då är hembygdsparken fylld av folk i gammaldags kläder som visar hur man levde förr. På den tiden det inte fanns maskiner för allt. När man fick såga bräder med handsåg, stor sådan, tvätta i bäcken, väva, spinna, sy, kossor, hästar, getter, lägga spåntak, göra en kratta, allehanda små och stora vardagsbestyr inom- och utomhus. Tror det är runt 100 olika sysslor.

Själv var jag i kôlbullestugan och hjälpte till. Första året, men inte sista! Det var kul, svettigt och jobbigt, men kul. Så får man ju fribiljetter till Persmässkvällarna, och det var det definitivt värt!

Jag tror vi var sju stycken i stuggan, där. Tre karlar som gräddade, två tjejer som sålde och jag och en till som hjälpte karlarna, hantlangare typ, dvs förse de tomma stekpannorna (totalt 8st) med ister och smet. Sex eller om det blev sju hinkar, stora emaljhinkar, säkert 15 liter, smet gick åt. Smeten är ju bara vatten, mjöl och salt, så steks det i ister, vilket gör dem helt mjölk- och äggfri. Bara glutenintoleranta som inte kan äta dem. Och ALLA ville ha dessa delikatesser med fläsk och sylt eller socker!

Fredag lördag var det Persmässa. Fredag uppträdde Nina Söderqvist, vinnare av musikaltävlingen och fick åka till London och spela musikal. Minns inte namnet på det just nu... som vanligt... Var även med i Melodifestivalen i våras, Tic Tok heter låten. Den tjejen är det drag i! Skitbra! Sen var det Bonden som gällde, för att vara inne på mässan är ju lagom kul, dansbana och disco. Dansbanan är glest befolkad, och Nippe och Olanders att dansa med, det klarar man sig utan. Bonden var det kuligt på, och full fart och massa folk!

Lördag blev en upprepning, fast Kevin Borg på mässan och han var jättebra!! Får han hjälp av rätt människor, kommer han att gå hur långt som helst! Han har DET, han kan sjunga och han kan dansa. Underbar artist!! Sen är han ju rätt snygg också, och det är ju viktigt i den branschen, åtminstone underlättar det enormt, tyvärr är det så.

Dottern fick följa med på framträdandena, sen gick vi hem, hon och jag, och hon la sig och sov och jag gick ut igen. Då blev det mamma-kväll!

På väg till Bonden mellanlandade vi i en lägenhet (de grannarna är toleranta!), där jag och A fick varsin Loulou-grogg. (Loulou är 80%ig) Det var ju inte det smartaste man gjort på länge, att dricka den... Starkt. Inte gott. Bjöd runt mer än jag drack själv, i alla fall, och det tog slut så småningom i glasen. Sen bar det av till Bonden, där det var ännu mer drag än på fredagen och mer folk och fantastiskt roligt! hihihi

I dag, efter kôlbullarna, lev jag dotra till faderskapet, kollade hur mycket vatten det är i ån, och MYCKET vatten är det efter allt regnande, sen sprang jag och Teo ett varv runt Naturstigen där som omväxling. Sen hem, duscha, slöa i soffan. Nu är det tack och gonatt för mig. I morgon väntar en dag fylld med packning och tvättstuga på kvällen. Massa sängkläder och täcken och överkast. Lika bra att nyttja resurserna när de finns!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0