Andningshål

2009-03-07 21:00:49
(ändrat 2009-03-07 22:16:40)
Kollar/lyssnar på melodifestivalen. Tycker om alla slags musikprogram, Idol, melodifestivalen, Så ska det låta...

Just nu är det ögongodis i form av sångaren i BWO, heter han Martin? Behaglig röst, behaglig att vila ögonen på. Pajasen Bard är ju som han är, men musik kan han skriva! Skön låt, men ingen jag vill skicka till Moskva att representera Sverige.

Vi har varit till mormor idag, fått oss lite mamma-mat och kaffe. Barnen var ute och lekte i snön och Teo med dem. Det var ett tag sen jag var till min mamma och hälsade på.

Vi pratade lite om tiden som går, om husförsäljning och -köp. Pensionärer. Det är faktiskt 30 år sedan de köpte huset! De har bakat i 17 år. Det är 6 år sen jag var till Skåne och hälsade på.

Huset bakom deras är nyligen sålt, till tyskar, och grannens hus är till salu.
De flesta hus där har bytt ägare de senaste åren, kommer att byta ägare inom något år, då det i princip bara är pensionärer som bor där, och gamlingar som blir sjuka och får flytta till äldreboenden, dör bort. Tragiskt.

De nya ägarna kommer med största sannolikhet att bli välbärgade tyskar och stockholmare, som är där ett par veckor på sommaren. Tragiskt!

Blir ledsen vid tanken, men förstår ju att det blir så. Med bensinpriser av idag, kan man inte bo 3 mil bort från jobb och affärer. Med det typ av leverne de allra flesta av oss har, kan man inte bo 3 mil bort från allt. Och då menar jag ALLT, det "enda" som finns är massor av frisk luft, skog, och så sjön. Finns inget att köpa, annat än av grannen! Närmsta affär eller kiosk är 3 mil bort. Finns ingen bio, ingen krog - annat än hemma i köket eller altan, ingen träningsanläggning - annat än naturen som ju inte är fy skam, lite mörk om vinterkvällarna bara...

De skulle ha huset kvar ytterligare några år, medan de orkar sköta det, sen sälja det och köpa en sommarstuga någonstans och skaffa en lägenhet inne i samhället. Söderut någonstans, typ Skåne eller Halland, så de får nära till Europa och Kroatien, där mammas sambo kommer från. Nu bor de ju 3 mil ut i skogen. Jag ska med andra ord slippa åka dit för att skotta snö och klippa gräs, putsa fönster mm som kan vara drygt för gamlingar!

Känns skönt att veta, samtidigt som jag blir lite ledsen, för jag kommer aldrig att kunna köpa det! Skulle mycket väl kunna tänka mig att ha det som andningshål i livet.

Inte bo där, det skulle bli för mycket stök med skjutsar till ridskola, kompisar och sånt. För mycket tid som går bort på resor. Går ju inga bussar heller längre. När jag bodde hemma, gick ju åtminstone skolbussarna. En på morgonen och så två på eftermiddagen. Nu är det många år sedan de slutade gå.

Skulle vilja ha det som andningshål.

Ska leta bild som gör rättvisa, om jag har någon...
Hittade ingen där jag står vid sjön och fotar upp mot huset, bara denna från gården och ner mot sjön... men den får duga!



Kommentarer
Postat av: Christina

Men gud så vackert!

2009-03-08 @ 07:00:16
Postat av: Anne-Marie

Mitt föräldrahem!

2009-03-08 @ 10:56:13
Postat av: Anna

Men guud va fint det ligger. Hemskt den dan hon tänker sälja stället. Hoppas du vunnit 1 miljon före det.

2009-03-08 @ 14:26:19
Postat av: Anne-Marie

Ja, det får man hoppas! Har några år på mig än att vinna! :-)

2009-03-08 @ 16:43:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0