Skidor och mat

 2009-03-08 16:34:51
Fortsättningen på den här grå trista söndagen då...
Det har blivit en skidtur med alla barnen (mina två + hunden), och en kompis hängde på också. Lite trist att det just idag var lite fastnigt under skidorna. Mina och sonens klarade sig bra, men kompisens och dotterns skidor fastnade det på. Men inte värre än att vi tog oss runt med humöret på topp!

Bäckspåret, det är väl ca 4,5 km sägs det, med på- och avfart så blir det väl ca 5km. Ungarna hade inga som helst problem med det, och vid förfrågan om de vill göra om det, blev det ett JA! det vill vi!! Bra, då blir det fler gånger!

Måste införskaffa ett par stavar åt lilleman, bara. Han har haft av sina. Just idag hade vi turen att få låna stavar av kompisens son, annars har jag fått gå, Lilleman låna syrrans och hon mina stavar.

Sitter nu och käkar lite råkostsallad som jag gjorde igår. Brukar inte göra sånt, och chattade med en kompis som hade gjort en och som stod i kylen och gottade till sig, blev sugen och fick hennes recept.

Nästa gång jag gör det, så ska jag ha i bara hälften av vinägern! Det går att äta, smakar inte illa, men väldigt mycket vinäger! Kanske tänkt för mer råkost än jag hade i, men jag ska ju hinna äta upp också, innan det har blivit gammalt!

ELLER, så är det för att jag aldrig kan lära mig att följa ett recept rakt av... Det skulle vara 1dl olja, 2dl vinäger, 1dl vatten och ½dl socker. Jag tog honung istället för socker, tänkte att honung är mer natruligt än socker, och alltså bättre att söta med? Har jag tagit den där ½dl socker, kanske det inte smakat lika mycket vinäger?

I bunken hade jag vitkål, morötter, paprika, purjo och italiensk salladskrydda, slå på lagen, röra om lite, på med lock och in i kylen. Ungefär ett dygn har den stått där, har nog rört om en gång under tiden. Har jag gjort rätt då? Ni som är vana att göra råkostsallad??!!

Till kvällsmat har dottern beställt köttfärssoppa! Med morötter i!!!
???? Fattar ingenting! Och potatis, föreslog jag, det gick hon med på. Morötterna skulle inte vara runda!

Så det blir att fräsa köttfärs, grovriva morötter och potatis, samt purjolök, och så får det stå och puttra i buljong tills det är klart. Skitenkelt! Den önskerätten tog jag tacksamt emot!

Längtar efter lite fint vårvinterväder nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0