Torsdag 12 mars

God morgon, eller?2009-03-12 07:08:38

-18,6 grader kl 06:45... brrr Klarblå himmel, men blir nog varmare snart nog, för tycker mig se tunt molnlager på den klarblå himlen...?

Vad är det som gör att man kan gå tillbaka till sin skola och skjuta vilt omkring sig??? Det är visst 15 elever och lärare i Tyskland som blev skjuten igår, plus att han skjöt sig själv sen. Vad driver, vad ligger bakom? Jag fattar inte, kan inte fatta, vill nog inte fatta heller... Det är ju bara så sjukt! Det är ju inte första gången det händer, antagligen inte sista heller...

Vad är rätt och fel, eller bra och dåligt, när det gäller att uppehålla liv i en kropp vars människa inte längre har ett liv, hjärtat slår, ja, men lever människan? Finns ett värdigt liv? Vad är ett värdigt liv? Vem bestämmer det?

Personligen anser jag att vi är mycket humanare vid behandlingen av våra husdjur många gånger, än med våra människor.

För egen del hoppas jag verkligen att mina anhöriga och ansvarig läkare avslutar livsuppehållande behandlingar om jag råkar ut för en olycka eller sjukdom som förvandlar mig till en grönsak.

Vill inte att endast mitt hjärta ska slå, vill vara med och delta i livet själv också. Även om inte min kropp fungerar fullt ut, så gör förhoppningsvis mitt huvud det, och då kan jag ju fortfarande delta i livet. Det kan jag inte om min hjärna är borta och en maskin hjälper till att hålla igång min kropp. Det är för mig inget värdigt liv. Det kostar dessutom en massa pengar som kan användas till andra som HAR ett liv som kan förbättras med bra vård. Lägg pengarna där istället!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0