Väder och schema

2009-03-06 12:49:50
Slask och slask och ingenstans har vattnet att ta vägen! Usch hur det är nu... Smältvattnet samlas i sjöar på vägar och trottoarer, man får gå runt eller ha stora gummistövlar på sig!

-1 grad i morse när jag var ut med Teo, +0,8 nu. Blev förvånad, för jag upplever det som mycket varmare och slaskigare än det borde vara med tanke på tempen.

Jag och barnen håller att försöka konstruera något slags schema, en plan för vem som ska göra vad och när. För att få dem att hjälpa till med vad de kan, för att inte jag ska behöva göra ALLT alltid. För att de förhoppningsvis ska kunna få ha en lite piggare mamma som dessutom har tid, och ork, att göra något tillsammans med dem, inte bara gå runt och sucka och tycka allt är pest och pina. ALLT känns så jobbigt att genomföra. Blir trött bara vid tanken, att sen därifrån komma till skott och verkligen GÖRA är långt, kan jag säga.

Att göra schemat är ju inte så svårt, det svåra blir ju att få det att fungera i praktiken, så som det i teorin är tänkt att fungera! Det blir ju utmaningen!

Exempel på göromål som kommer att finnas på listan; diska, middag, promenera m Teo, fritid (t ex dottern rider på måndag), städa rummet, dammsuga, tvätta o hänga, vika tvätt, och så vidare. En del vid behov, andra någon gång i veckan, annat varje dag. Vissa rutor kan man fylla i i förväg (diska, promenad, middag...), då vet man vem som gör vad och kan koncentrera sig på sina uppgifter och vet att det andra blir skött, förhoppningsvis, andra när man gör det (tvätta/hänga...).

Finns det NÅGON som tror att det kommer att fungera?? Funderar även på någon sorts belöningssystem. T ex att man åker och bowlar tillsammans OM vissa kriterier varit uppfyllda under veckan, eller att man har något slags poängsystem, vilket ger extra kronor till lördagsgodis, eller nåt...

Jag hoppas verkligen att vi får detta att fungera, även i praktiken! Det hade varit för underbart härligt!

Så var då den här lunchen slut, och jag måste cykla tillbaka och göra ytterligare några timmar. Slutar 17.00. Och jag som vill lägga kull mig och sova en stund, NU...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0