Vad händer??

Jag håller på att laga mat! TVÅ sorter! Vad händer???? INTE likt mig! Det minsta.

Lamm i ugnen och tonfisk på spisen.

Tonfisksås med purjo, vitlök och creme fraiche, ätes med pasta, äggnudlar för dagen. Blev dagens lunch, räcker även till matlåda.

Lammet är "slamsor" som det så fint hette (?), som skulle brynas i grytan, sen in lääääänge i ugnen, så det typ ramlar isär. Hällde i olja, flytande margarin och soya i järngrytan, i med krossad hackad vitlök och mycket rosmarin och dragon (med mina mått mätt mycket...), så delade jag slamsorna i mindre bitar och brynte på. Salt och peppar. Sen över i en ugnsform, slog vatten i grytan och la i en buljongtärning (svamp) och rörde om, slog några slevar över köttet och skjutsade in i ugnen, där får det stå nu, både länge och väl. Resten av skyn är tänkt att ha till sås sen, tillsammans med skyn från ugnen. Blir nog bra i matlådor, tror jag. Potatis blir nog bra till, men det måste jag köpa hem först... slut.

Var ju till Orfa i fredags, bjuden till en kompis stuga. Hade lamm med, som vi beställt. Helt till henne, halv till mig. Tog mitt med, för att få hjälp med märkningen... annars har det nog bara stått LAMM på alla påsar, möjligen att jag klarat att ta ut ribbs, kotlett och stek...

Vi skulle äta mat som hennes son och sonhustru gjort, de är kockar till yrket båda två, och har vanan inne. Han, eller båda, jobbar på Koster på sommaren och i Sälen (tror jag) på någon skidanläggning där på vintern. Potatisgratäng och lammribbs blev det, med pannacotta till efterrätt, och då snackar vi inte pulver! Så himla gott var det! Fast han hade lite problem i det lilla köket... Van vid STOOR spis med MÅNGA plattor, STOOOOOR ugn med många fack, som dessutom fungerar när man använder plattan...! Hrm. Men det gick bra. Vi var totalt sju personer som trängdes och hade det mycket trevligt runt bordet!

Några bilder från det besöket!

 
Värdinnan och grillen med lammkotletterna

 
De unga duktiga kockarna och dukningen


Så slutligen maten, potatisgratäng
och lammribbs. Mmmmm så gott!


.........

Ja, nu har det gått några timmar, och maten är klar och delvis uppäten och lagd i lådor.

Fick plötsligt finfrämmat också! En kompis från Arbrå, som tittade in på husesyn för första gången. Vi har pratat huvudsäkringar och huvudströmbrytare, och jag har sagt att jag inte hittat något sådant i huset, så det var uppgift ett idag - hitta huvudströmbrytaren och huvudsäkringarna. Efter ett par varv runt huset, genomgång av garage och titt i huspappren, gav vi slutligen upp och gick till grannen och frågade. Det var tur det, annars har vi letat än! Den fanns nämligen inte på/i huset. Den sitter i ett elskåp utanför grannens tomt! Fyra av dessa hus har sin huvudströmbrytare och huvudsäkringar i det skåpet! De andra fyra lär ju vara i ett annat skåp på en annan plats längre upp i backen... Det ligger en "nyckel" i mitt proppskåp, den är till det plåtskåpet! hihihi Så det kan vara! Huvudsaken att det löste sig!

Jag har även letat fram kaminpapprena. Försökt läsa mig till vad som kan vara fel, när det brinner så dåligt nu, mot i början. Tycker inte att veden är sämre, tycker inte att vädret är sämre och skulle lägga sig som ett lock över skorstenen... Försöker bli klok på vilka luckor och pinnar som ska vara öppna, stängda, utdragna och inputtade när man tänder resp har fått fart på elden... 

Förhoppningsvis kommer jag på det inom en snar framtid, så man kan elda ordentligt! Nu tänder jag inte förrän jag säkert vet att jag kan passa den under nån timme! Det bara slocknar och har sig... Inte blir det sådär skönt varmt heller, som det blev i början. MEN, å andra sidan har jag inte eldat flera dagar i rad, morgon, middag och kväll, eftersom jag inte hinner morgon och middag, då jag har så kort tid på mig, och inte kan passa den ett par timmar! Lunchtimmen är för kort, morgon för intensiv...

Nu ska jag ut en liten vända med doggen, sen åka och hämta barnen. Pappan ville visst bli klippt också, så jag ska försöka komma ihåg att ta med saxen, eller påsen med klippgrejset.

Ha en bra resten av kvällen och ladda för en ny vecka!

Kommentarer
Postat av: John

Ser ut att ha haft en bra helg :)

Lösningen på eldproblemet finns kanske i din inbox på FB :)

Postat av: A-M

Japp, hittat inkorgen på fb! Tackar! :-)

2009-11-01 @ 22:18:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0