Söndag 10 januari - nr 2, Me, the Tracker!

hehehehe

Har man ordentliga kläder på sig är det skönt att vara ute. Promenaden idag tog minst 1½ timme, närmare två.

Såg en massa spår i snön. Först tänkte jag att det kanske var gråben som gått där. Försökte verkligen SE vad för spår det var, men det var mest gropar i snön... Svårt se ens om det var klövar eller tassar! Snön är ju så lös, så det blir jussöm bara gropar. Olika gropar beroende på djur och storlek, men ändock bara gropar. Några lyckades jag identifiera som älg, så det var ju inget spännande. Man såg klövarna och eller de där grejerna på baksidan benet, som "sporrar" eller hur jag ska förklara.




Älgen är ju rätt högbent, så det blev en grop per ben. Rådjur, blir också en grop per ben, men av annat slag, de är ju inte lika högbenta, så det blir som släp mellan groparna! Så har vi då det som man kan fundera på om det är gråben, rödben eller vanlig hund... Det blir som "hoppgropar", för de är ju inte så högbenta, så de hoppar fram mer än går eller springer, och då blir det som hoppgropar. I dessa gropar försökte jag då se någon form av tassavtryck, men se det var svårt det. När djuret lämnar gropen så ramlar snön ner från sidorna, och det blir ju inga egentliga tassavtryck heller i den lösa snön.

Antagligen var det inte mer spännande än att en annan husse/matte varit och rastat sin hund före mig, men man VEET ju aldrig! Men å andra sidan verkar det som att det bara är jag som törs ha hunden lös nu för tiden?! Tror inte att gråben tar min hund! Han är ju så nära mig, jämt...

   

Ju längre jag kom, och ju fler hoppgropar jag såg, desto mer övertygad om vanlig hund blev jag. Hmm. Men de spår jag såg i början, KAN ha varit gråben, för jag tyckte mig se en tass i ett av dem, och det var en ganska stor tass. Inte så stort avtryck i jämförelse med de vargspår jag sett förut, för en 5-8 år sen, i lera, de var enorma. men ändå! Lite spännande kan man väl få ha det! hihihi

Låg sol lååååång skugga!


Kommentarer
Postat av: Anne-Lie

Ja, du är en liten tracker du.... :)

2010-01-10 @ 17:12:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0