Tisdag 26 januari = Tonåring i slottet!

kl 18:54
Nu ska vi göra tårta, min tonåring för dagen och jag. Hon har bakat tårtbotten idag på dagen, för hon har ju lyckats bli sjuk lagom till födelsedagen... Kom hem tidigare från skolan igår, hemma idag och antagligen även i morgon.

När jag kom hem kokade vi vaniljkräm som stått på kallning. Nu ska vi kollijoxa ihop en tårta med vaniljkräm och hallonsylt och vispad grädde!

Sonen skulle inte ha tårta... Han föredrog att ge sin kvällsmat till doggen, så då blir han utan tårta. Livet är hårt för en tioåring, som endast äter pannkaka, blodpudding eller mannagrynsgröt. ALLT annat är äckligt. Dvs ALLT som jag gör. Utom pannkaka och mannagröt då, men det har vi inte så ofta till kvällsmat, för jag tycker att vi ska äta MAT på kvällen! Mat och potatis, liksom.

Egentligen skulle jag steka blodpudding åt honom varje dag i tre månader! Så han lär sig att omväxling förnöjer... Även en morotsstrimla och en flisa lök! Men riktigt såååå elak är jag inte, framför allt har jag ingen lust att göra kvällsmat x2 varje kväll. Nästan varje kväll. Vi andra två kan ju äta blodpudding en gång i veckan...

Till tårtan!


kl 21:29
Ja, då har vi svullat tårta, jag och 13-åringen för dagen!

Det enda vi inte gjort själva var ju faktiskt sylten... Hemgjord tårta. Lite torr, kanske. Nog bättre i morgon, när den stått ett dygn och dragit. Men å andra sidan var kakan lite låg, så jag gav mig inte på att dela den i tre delar, fick bli bara två, så det blev då bara ett lager fyllning. Men det räckte, kladdade på lite extra tjockt istället! hihihi

Vi ansträngde oss inte att göra en SNYGG tårta. Den ska ju bara ätas upp... av oss. Ev att jag bjuder nån kaffekompis i morgon. Om inte damen i fråga kommer på plötsligt att hon ska ha hem någon kompis på tårtkalas... Men å andra sidan är hon sjuk, så det får bli en annan gång, och då kan vi göra en SNYGG tårta att visa upp först! ...så snygg vi kan... Vi har ju inte så stor erfarenhet av tårtdekorering, varken den ena eller den andra, betydligt bättre erfarenhet av att äta tårta!

Slottet hade just inget att erbjuda i tårtdekorationsmaterial, så det fick bli syltklickar uppepå. Inga ljus. Inga bär. Ingen strössel. Bara grädde och klickad sylt. Såg ut som en flugsvamp, fast tvärtom!

Efter tårtan fick doggen komma ut på en liten runda. Nu ska här intagas te. Kvällste.




kl 22:01

Den 26 januari, då säger den gamla bondepraktikan, att "om solen går upp blott så länge att man hinner sadla en häst, då blir det en fin sommar". Den 25 och 26 januari 1997 var det otroligt vackert väder, och sommaren 1997 minns jag som en lång och solig SOMMAR, med mycket bad och solbad. Så jag tror att det stämmer. De andra åren har jag glömt att checka av, liksom, så jag har dålig koll!

Hur var det med soltiden idag? Hann man sadla en häst? Tyckte det såg ut som att den var på väg fram en vända, eller var det igår? Minns ju inget längre... suck...

Nu är det läggdax...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0