Torsdag 7 jan - Vargar

Hade en massa bra uppslag för bloggar ikväll, innan. När jag var ute med Teo. Men nu har lusten att skriva runnit av. Borde gå och lägga mig istället. Stänga av tv och dator och gå och lägga mig. I allafall ganska snart!

När jag kom hem från jobbet, så bytte jag om totalt. Underställ, fleecetröja, fuskpolo, täckbyxor, täckjacka med reflexvästen, skinnmössa, kängor, dunvantarna, pannlampa. Teo fick sin reflexväst, snöskor och reflexkoppel. Sen gick vi ut. Men inte efter vägen! Vi gick till skogs. Gårdstjärnsberget. "Lilla rundan" som jag kallar den. Kan den ta en 30-45 min från dörr till dörr, tro?

Har bara gått där i långt gående skymning i månsken, och pannlampa, så jag var lite orolig om jag skulle se tillräckligt. Det gick bra även nu, i bäckmörker och inget månsken, jo, lite, den är ju ungefär halv, men lyste dåligt! Hittade dock den upptrampade stigen fram till elljusspåret, som inte längre är elljusspår, som man följer en bit, sen in på en annan upptrampad stig.

Tänkte lite på vargen när jag gick där, höll noga koll på var Teo var, han hade ju reflexvästen på, så han syntes i pannlampans sken! Höll även utkik efter ett extra par ögon, men såg inga. Tror inte han är där, eller hon.

Fick visserligen varningsmejl av en vän, att jag inte ska gå vändan över Kråkberget, för en knasig varg håller till där. Läste i Ljusnan idag (tisdags-Ljusnan tror jag?), att det jagats varg just där i lördags, sen hade den stuckit åt Gammel-Homna och Voxna-hållet, Finnsthögst, så där omkring hade det jagats på söndagen och måndagen.

Men de ca 50 man som jagade EN varg, hade ingen tur, eller om det var vargen som hade tur, beror på hur man ser på det, den klarade sig i allafall. Läste om lite otur bland jägarna. T ex hade en gubbe och vargen stått och tittat på varandra, på var sin sida om en skogsväg, så kom en bil, så var vargen borta. Nån annan hade bommat. Om jag minns texten rätt... Läs själva!

Men det är nog kanske bra om de knäpper den, för det påstås att det är just DEN individen som rört sig kring bostadsområdet mot ån, som gränsar till Bäck, som det finns, eller fanns, rådjur i.

Och, OM den är knäpp, vilket den kanske är eftersom den uppehåller sig nära bebyggelsen, och vistas i mina hundpromenadmarker, så kan det vara bra om de knäpper den. Vill ju inte att den ska äta upp min Teo!

Nu måste vargen komma väldigt nära oss för att kunna ta honom, för Teo sticker inte så långt, så jag tror inte att det kommer att hända, men på något sätt har det blivit mer verkligt nu, helt plötsligt, än det varit innan. Känner mer respekt nu. Inte rädsla, men lite obehag. Jag kommer dock fortsätta att gå mina vanliga rundor. Vargen ska inte få stänga oss inne!

Jag tycker dock det är skrämmande och horribelt att man tillåtits skjuta föräldravargar... även om valparna är ca 8 mån, och enligt expertisen borde klara sig på egen hand, så missar de enormt mycket av sin uppfostran och jaktträning. De kommer säkert bege sig närmare människor där det finns mer lättfångad mat, får, hundar, rådjur som utfodras... Och varghatet späds på! Med fler vargar som skjuts i lönndom som följd...

Jag har betydligt mer respekt för björnen, men han ska väl ändå sova ganska gott nu! Ska vara om han gömt sig under en gran, och Teo smyger dit och biter honom i örat, då kanske han vaknar och blir lite sur... Men chansen för sådan otur är väl ungefär lika stor som turen att vinna 5 miljoner på lotter!

Näpp, nalle och gråben håller inte mig hemma! Vi gör som vi alltid gjort, min hund och jag, sticker till skogs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0