Torsdag 24 dec



Som synes en vit jul, och när jag var ute med Teo
nu i kväll, så snöade det lite grann.
Flög sådär lätt och fint.


Kollade vad jag gjorde julafton förra året...
I stort sett detsamma, då vi firat julafton redan ett par dagar före rätta julafton, jag och barnen. Jag var utan dator då, så jag skrev på en som inte hade internet, sparade på ett USB-minne och gick till jobbet och loggade in där och publicerade. På annandagen var jag iväg och köpte den här, lappen, och det första jag gjorde när jag fått igång internet, det var att betala in mig igen på e! Ska man skratta eller gråta!?

Då bodde jag i lägenheten, nu bor jag i slottet! Har pysslat som på vilken annan vanlig lördag som helst! Tvättat idag också, dammsugit och torkat golven, varit ute med hunden en liten vända nu på eftermiddagen, gick ca halv fyra. Dock inte handlat, mina förråd är mer än välfyllda för tillfället!

Först en sväng upp till tvåånhalvan, sen runt bostadsområdet här, och kollade alla juleljusen. Såg ett par tomtar på väg till några barn! Det är fint med alla ljusen, men det kan bli lite mycket! Bestämde mig för att fortsätta på den mer sparsmakade linjen även i fortsättningen!

Fick förresten beröm av min mor när de åkte! DET hör inte till vanligheterna, oftare får jag höra hur oduglig jag är... Men idag fick jag BERÖM!! Hon hade kunnat äta av allt som ställdes fram, och mådde dessutom bra! Har säkert berättat förr att hon är både gluten- och laktosintolerant, värsta sorten, så all ko-koppling går bort! Bara vegetabiliska alternativ! Och allt glutenfritt då!

Hade lyckats göra en väldigt god Janson utan riktig grädde och ströbröd (vegetabilisk "grädde" och majsströbröd), köttbullar likaså, fick mycket beröm! Till och med brunkålen fick beröm!

Jag hade lyckats köpa rödbetssallad och sillburkar utan koprodukter, till och med prinskorvarna var gluten- och laktosfria! Majsströbrödet till griljeringen på skinkan...

Istället för den traditionella risalamaltan till dessert, blev det en ren fruktsallad! Funkade jättebra, för det ÄR mycket med risalamaltan efter all julmaten, fruktsalladen smakade väldigt bra, sött och syrligt och friskt på samma gång efter all kompakt julmat.

Man sträcker på sig!

Funderar allvarligt på att ta min tillflykt till badkaret med väldoftande skum, wirre, massa ljus på kanten och ev ta en tupplur? Blev sent i natt ju! Kl var nog närmare halv två innan jag släckte och försökte sova. Uppe kring åtta igen. Vaknat ett antal gånger däremellan, och dagen igår var ansträngande, med allt som skulle göras klart och spänningen för att allt skulle bli så bra som möjligt.

Ev att det blir utgång senare? Om jag orkar och har lust. Det kan man inte veta redan nu!

Det märks att det är en speciell dag. Det är väldigt lugnt på e, och lika lugnt på fb. Endast tomten e vaken, dvs jag... känns det som, alla andra är upptagna med familjära aktiviteter, frivilliga eller påtvingade vet de endast själv. Förr om åren har det varit påtvingat för min del, men i år kändes det helt ok och bra! Och nu är det över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0